Poslání hnutí FAIR TRADE
Fair Trade není lhostejný k problémům světa
Etika, udržitelnost a transparentnost mají být mostem mezi producenty a spotřebiteli. Jakým způsobem se o to FT zasazuje? V rámci FT existují standardy, které mají zajistit udržitelnou budoucnost. Pěstitelům nabízí:
dlouhodobé obchodní vztahy a přímý kontakt s dovozci
předfinancování produkce
stabilní a existenci zajišťující minimální výkupní ceny nezávislé na kolísavosti trhu
fairtradové prémie určené na realizaci společných rozvojových projektů v rámci komunity
vyšší ceny za produkty pocházející z ekologického zemědělství
udržitelné zemědělské postupy šetrnější k životnímu prostředí
zákaz nucené a nelegální dětské práce
důstojné a bezpečné pracovní podmínky
Souhrnně lze říci, že se pěstitelům dostává možnost uživit se vlastní prací za důstojných podmínek. Nejsou právě tyto možnosti to, co si i západní svět přeje pro chudé země a o co už dlouho usilují charitativní a humanitární organizace? Rozdílem je, že prostřednictvím FT není celkový prospěch jen na straně producentů, nýbrž i spotřebitelů. Díky certifikaci FT má spotřebitel jistotu:
kontroly dodržování lidských práv
původu jeho zboží (zveřejňování celého obchodního řetězce)
podpory konkrétních pracujících chudých lidi
dodržování základních pravidel ekologicky šetrného pěstování
ceny odpovídající nákladům na pěstování, výrobu a platy zaměstnanců
Koupí férového zboží spotřebitel potvrzuje velice důležitý fakt a to, že si je vědom své odpovědnosti za svět ve svém „nákupním košíku“.Fairtrade je totiž „mnohem více než ochranná známka - má jasný rozvojový cíl: změnit naše spotřební chování směrem k větší odpovědnosti a tím snížit chudobu v zemích globálního Jihu.“ (Produkty Fairtrade. Fairtrade Česká republika)